Generalforsamlingen Hasle Fællesråd 28.03.23:

• 7 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Det ordinære repræsentantskabsmøde har følgende obligatoriske punkter:

Velkomst ved Klaus Bendixen (KB) og introduktion af bestyrelsen.

1. Valg af dirigent og referent

Dirigent: Flemming Madsen

Referent: Anders Sørensen

Indkaldes var for sent ude, derfor udsendte bestyrelsen en forespørgsel om indvendinger mod forsinket indkaldelse. Der ikke indkommet nogle modsigelser forud for generalforsamlingen og ingen modsigelser fra de fremmødte medlemmer.

1. Bestyrelsens beretning

Beretning er medsendt pr. mail.

Ved KB, fremlægges der via powerpoint. Med fri fortolkning og nedslag fra året der er gået.

Herunder trafik:

Det ”nye” kryds Herredsvej/Ringvejen er der suboptimale forhold blandt andet opstår der lang kø på grund af besvær ved at dreje til hø. fra Herredsvej up på ringvejen.

Venstresving fra Ringvejen ned ad Herredsvej er der minusgrønt signal.

Kommunen er opmærksom på krydsets udfordringer.

Fællesrådet har afholdt borger møde hvor flere forslag til forandringer på Herredsvejsyd der kan forbedre forholdene for bløde trafikanter. Specielt skoleelever.

Forsalg fra KB om 40km/t i Høje Hasle.

Der opstår problematiske trafik forhold på Klokkerbakken, Ryvej når der parkeres på vejen tæt på kryds.

Parkringsudfordringer ved tiltagende boligudvikling.

Parkering på spærreflader på Ryghavevej giver svære udkørselsforhold for beboere på Ryghavevej.

Beretningen tages til efterretning og anerkendes.

1. Regnskab og budget

Fremlægges ved kasser Erik Viksø.

Regnskab 2022

Større tab af medlemmer og kontingent indtægter. Kompenseres af tilskud fra kommunen.

Regnskab er behandlet på BM og godkendt her på generalforsamling. Det er ligeledes godkendt af intern revision.

Spørgsmål til regnskab:

Et medlem pointerer at der ikke er mange medlemmer i Hasle Fællesråd sammenholdt med antallet af virksomheder, grundejerforeninger og borger i Hasle. Der spørges til om bestyrelsen foretager sig noget for at få flere medlemmer.

Der er udfordringer ved email på både enkelt personer og virksomheder da emails ofte ændres eller ikke opdateres.

Et forslag er at finde emails for bestyrelserne i boligforeninger på aarhusbolig.

Forslag om at rekruttere medlemmer med info om vigtigheden og indflydelsen der følger med arbejdet. En indflydelse der øges, eftersom kommunen lytter mere til fællesrådene end tidligere.

Regentskabet kan godkendes

Budget 2024

Samme som tidligere år. Vi har ikke sat beløb på ansøgning om tilskud fra kommunen og må se hvilket tilskud der gives.

Spørgsmål om underskud på budget fra medlem:

Fællesrådet har en rimelig likviditet og har ikke et ønske om at optjene likviditet, derfor afvikles lidt af denne ved køre med underskud på budget.

Spørgsmål om juletræ på torvet:

Bestyrelsen har forhørt sig ved virksomhed om man vil deltage i betaling til juletræ, det har der kun været fra Kellos Pizza, der er opfordret til at forretningen selv tager kontakt til gartner der kan stille juletræ op.

Spørgsmål til gebyr til banken. Gebyr for om registrering af kasser, desuden gebyr på 375 pr. kvartal.

Budget kan godkendes.

1. Kontingentfastsættelse

Fastsættes til 150kr. for private og 250kr. for virksomheder og bestyrelser.

Ingen indkomne forslag.

1. Valg af bestyrelse, herunder

2. a) valg af bestyrelsesmedlemmer

Abdi Nasir stiller op som nyt medlem.

Anders Sørensen, Kirsten Østergaard, Bente Bergmann genopstiller.

b) valg af op til 3 suppleanter

Ikke grund til suppleanter da der ikke er fyldt op i bestyrelsesposter.

1. valg af 2 revisorer b) valg af 2 revisorsuppleanter

Keld Nørgaard, Steen Saabye

Revisorsuppleant:  Niels Ole Nielsen

1. Arbejdsområder: Diverse områder vi arbejder under skitseres ved KB.
  1. Status på Frydenlunds center:

Der går en masse rygter om projekter i området, men endnu ikke nogen større projekter der planlagt.

1. Spørgsmål om status på BRT/Let-bane. Intet konkret nyt. Åben debat om fordele og ulemper ved enten det ene eller andet.
  1. Tips fra KB: Borgertip, aarhus.dk/borgertip.

Aarhus.dk/harmoniseringafveje: Offentlige veje overgår til private veje.

• 8 stk 1 Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.

stk 2 Bestyrelsen kan nedsætte ad hoc udvalg efter behov. Ad hoc udvalg kan kun nedsættes af bestyrelsen. Formand for ad hoc udvalg skal være medlem af bestyrelsen. Interesserede borgere kan deltage i ad hoc udvalg.

• 9 Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før repræsentantskabsmødet.
  • 10 Dagsorden bilagt beretning, regnskab og budget sendes til medlemmerne.
  • 11 stk 1 Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen og kan vælges uden for medlemskredsen.

stk 2 Dirigenten bestemmer afstemningsmåden. Dog skal der stemmes skriftligt såfremt mindst én forlanger dette. Ligeledes skal valg til tillidsposter foregå skriftligt, såfremt der er mere end én kandidat til posten.

• 12 Revisorerne må ikke være medlemmer af bestyrelsen, og er på valg hvert år.
  • 13 Fællesrådet ledes af en bestyrelse der tilstræbes at være på 7 - 11 medlemmer, dog minimum 5 medlemmer.

stk 1 Hvoraf halvdelen er på valg i lige årstal

stk 2 Hvoraf de der ikke var på valg i de lige årstal er på valg i ulige årstal

stk 3 Hvoraf det tilstræbes at højst 3 medlemmer kan være individuelle, Jf. §3 stk 2.

stk 4 3 suppleanter vælges hvert år i prioriteret rækkefølge, og vil ved bestyrelsesmedlemmers utidige udtræden indtræde i dennes valgcyklus i prioriteret orden

stk 5 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter vælges hvert år, jf §12

• 14 Suppleanter for bestyrelsesmedlemmer kan deltage i bestyrelsesmøderne med taleret, men ingen stemmeret.
  • 15 Bestyrelsen repræsenterer fællesrådet udadtil og varetager dets formål gennem regelmæssige møder, der indkaldes af formanden. Et medlem kan med begrundet anledning forlange et emne behandlet af bestyrelsen på førstkommende bestyrelsesmøde. Særlige emner kan overlades til behandling i særligt udpegede grupper, jf.§8 stk 3. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, ligesom bestyrelsen er beslutningsdygtig, hvis halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne deltager.
  • 16 Bestyrelsen kan beskæftige sig med alle spørgsmål af fælles interesse og kan optage kontakt til andre organisationer, instanser og enkeltpersoner med henblik på fælles aktiviteter. Enhver beslutning i bestyrelsen træffes ved almindeligt flertal.