Deltagere:
- Fra fællesrådet: Klaus Bendixen, Knud Wium Rasmussen og Steen C. Saabye.
- Fra Aarhus Kommune: Planchef Eva Møller Sørensen og byplanlægger Heidi Bilenberg.
Formålene med mødet var:
- At Aarhus Kommune ville orientere kort om, hvilke aktiviteter og planer, der p.t. er i støbeskeen i Hasle vedr. byudvikling.
- At vedligeholde den gode dialog, der er mellem kommunen og fællesrådet, herunder at synliggøre kommunens dilemmaer med at skabe balance mellem kommunens aktører (borgere, udviklere, politikere m.fl.).
- At Fællesrådet bliver orienteret forud for offentliggørelse af diverse aktiviteter.
Konkrete emner:
- Udviklingsplan for Bispehaven samt nærområdet.
- Strukturplan for området omkring Hasle Torv (fortætningspunktet).
- Infrastrukturplaner – letbane/BRT/mini-terminaler.
- Status på Frydenlund-planerne, Rema 1000 på Herredsvej og Spar-grunden på hjørnet af Ryhavevej og Rymarken.
- Kommunikation mellem kommunen på den ene side og borgerne i Hasle og Hasle fællesråd på den anden side.
Udviklingsplan for Bispehaven samt nærområdet.
Der bliver afholdt et offentligt møde den tirsdag den 10.09.2019 kl. 16.30 til 18.30 med gåture i området og oplæg. Mødested 3F, Rymarken 4, 8210 Aarhus V. Tilmelding er nødvendig og foregår via Nem Tilmeld senest torsdag den 05.09.2019 kl. 23.55 via følgende link: https://aarhus.nemtilmeld.dk/28/
Der er fokus på tryghed og renovering af Bispehaven, og et væsentligt formål er, at Bispehaven ikke skal være en ”ø”, men en integreret bydel. Derfor er der lagt op til en områdeplan, som ikke blot inkluderer Bispehaven snævert, men også dens nærområde.
Renoveringen omfatter blandt andet udearealer og parkeringsdæk, men også nedrivning af nogle boligblokke.
Trivsel er også forbundet til Trivselshuset, som i forbindelse med renoveringen vil blive revet ned, og der vil blive bygget et nyt på hjørnet af Ryhavevej og Rymarken i forbindelse med lokalplanen omfattende Spar-grunden.
Strukturplan for området omkring Hasle Torv (fortætningspunktet).
I forbindelse med Hasles del af byfortætningen og de heraf afledte infrastrukturændringer vil fremtiden bringe markante ændringer af området omkring Hasle Torv. Det er alt for tidligt at sige noget konkret her endnu, men borgerne vil blive inddraget i denne proces.
Infrastrukturplaner – letbane/BRT/mini-terminaler.
I Hasle vil vækstakserne gå langs Viborgvej og Ryhavevej. Dette vil – ud over, at der langs disse akser muligvis vil blive bebygget noget højere end det, der i dag er tilladt ifølge kommuneplanrammerne – indebære, at udbygningen af infrastrukturer vil følge disse vækstakser.
Om der kommer letbane eller BRT-busser, er endnu ikke endeligt besluttet. Der er et begrænset antal alternative linjeføringer, men hovedalternativet er Viborgvej til Hasle Torv og derfra videre ad Ryhavevej.
I forbindelse med den påtænkte nedlæggelse eller flytning af Rutebilstationen er der også overvejelser om nogle få ”mini-terminaler”, hvor eksempelvis rutebiler udefra kan afsætte og optage passagerer til og fra den nye infrastruktur. En sådan mini-terminal kan evt. komme til at ligge ved Hasle Torv.
Status på Frydenlund-planerne, Rema 1000 på Herredsvej og Spar-grunden på hjørnet af Ryhavevej og Rymarken.
Frydenlund: Der pågår en afklaring omkring en kommende lokalplan, hvori indgår borgernes kommentarer samt bebyggelsens højde og boligtyper.
Rema 1000 på Herredsvej: lokalplanen er på vej.
Spar-grunden: Lokalplanen er vedtaget. Der vil blive p-pladser i gården bagved samt en p-kælder. Etagehøjden vil variere mellem 3 og 5 etager, der vil blive såvel boliger som erhverv, og ud mod Ryhavevej vil der komme en grøn kantzone.
Kommunikation mellem kommunen på den ene side og borgerne i Hasle og Hasle fællesråd på den anden side.
Hasle fællesråd har en opgave i at viderekommunikere tiltag fra kommunen, og det vil fællesrådet gøre gennem vores nye hjemmeside samt ”teasere” og links hertil på vores Facebook-gruppe. Fællesrådet påpegede overfor kommunen, at det ville være hensigtsmæssigt at sende nyheder, der ønskes opslået på vores hjemmeside, direkte til vores web-master.